1. خانه
  2. منابع زینک و نحوه مصرف آنها

منابع زینک و نحوه مصرف آنها

 

روی یا زینک چیست؟

زینک یکی از ریز عناصری است که اعمال مهمی را در بدن به عهده دارد. برخی از این اعمال شامل کمک به ساخت سلولها و آنزیم های جدید، فرآوری کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها و کمک به ترمیم زخم ها می باشد.

مصرف روزانه ی زنیک برای حفظ سلامت بدن ضروری است زیرا بدن سیستم دخیره ای برای زینک ندارد. شواهدی دال بر تأثیر زینک در بهبود علایم سرماخوردگی وجود دارد. اگر چه این شواهد کاملاً به اثبات نرسیده است.در مروری که بر مقالات مرتبط با تاثیرات مصرف قرص زینک ، اسپری تنفسی و ژلهای تنفسی زینک بر سرماخوردگی در سال 2007 انجام شد، 14 کار تحقیقاتی بررسی گردید که از این میان 7 تحقیق بر تاثیرات مثبت مصرف قرص های زینک و ژلهای بینی تاکید داشتند و 7 مقاله ی دیگر (5 مقاله در مورد تأثیر مصرف قرص زینک ، یک مورد استفاده از اسپری تنفسی و یک مورد قرص به همراه اسپری تنفسی) هیچ گونه تأثیری را در بهبود سرماخوردگی با مصرف زینک گزارش نکردند. البته در یکی ازمقالات این طور نتیجه گیری شده بود که زنیک می تواند مدت و شدت علایم سرماخوردگی را کاهش دهد.

علیرغم قطعی نبودن نتایج این تحقیقات مصرف مقدار کافی زینک می تواند در سلامت عمومی بدن و بخصوص برای کسانی که مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند، مفید باشد.

منابع غذایی حاوی زینک

1-مرغ حاوی زینک

 

یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک گوشت مرغ است. همچنین گوشت مرغ دارای پروتئین زیاد و چربی کمی است. سلنیوم موجود در گوشت مرغ دشمن سرطان است. برای افزایش متابولیسم بدن و سلامت سلول ها، ویتامین B۶ و B۳ موجود در مرغ عالیست.

 

2- بوقلمون سرشار از زینک (روی)

 

گوشت بوقلمون پروتئین زیادی دارد و سیر کننده است. دریافت پروتئین کافی، سطح انسولین بعد از وعده‌های غذایی را ثابت نگه می‌دارد. همچنین گوشت بوقلمون یکی از غذاهای حاوی زینک است و سلنیوم موجود در آن با سرطان مبارزه می کند.

 

3-قارچ حاوی زینک

 

قارچ یکی از منابع پروتئین مفید برای بدن است که بصورت خام، سرخ شده یا پخته شده استفاده می شود. قارچ همچنین منبع ژرمانیوم است که به استفاده درست از اکسیژن به بدن کمک خواهد کرد.

آهن، ویتامین C و ویتامین D از دیگر مواد مفید در قارچ هستند. قارچ یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک است.

 

4-اسفناج حاوی زینک

 

اسفناج یکی از منابع زینک است که برای سلامتی فواید زیادی دارد. همچنین به افرادی که دچار کم خونی و کمبود آهن هستند توصیه می شود اسفناج را فراموش نکنند.

آنتی اکسیدان‌ موجود در اسفناج به نام آلفالیپوئیک اسید، سطح گلوکز را پایین آورده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. اسفناج دارای ویتامین K بوده که به سلامت استخوان هم کمک می کند.

 

5- ماست حاوی زینک

 

یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک ماست است. همچنین ماست دارای کلسیم است که به سلامت دندان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

همچنین ماست دارای ویتامین‌های B است که در جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین اثیر گذار است.

 

6-برنج قهوه‌ای (پخته) حاوی زینک

 

از دیگر منابع زینک میتوان به برنج قهوه ای اشاره کرد. برنج قهوه‌ای دارای منگنز بوده و در جذب مواد مغذی و تولید آنزیم‌های گوارشی و همچنین تقویت سیستم ایمنی تاثیر گذار است.

 

7- نخود غنی از زینک

 

نخود، دارای سلنیوم نیز هست- ماده معدنی که ترکیبات سرطان‌زا در بدن را سم‌زدایی می‌کند. همچنین نخود یکی از غذاهای حاوی روی است که بدن به شدت به آن نیاز دارد. فیبر موجود در نخود، قند خون و کلسترول را کنترل کرده و از دیابت و بیماری قلبی پیشگیری خواهد کرد.

 

8- گوشت و صدف سرشار از روی

 

گوشت یکی از بهترین منابع غنی از روی است. گوشت گاو، گوسفند، مرغ و بوقلمون به همراه غذاهای دریایی بالاترین غلظت روی را دارند. 100 گرم گوشت گاو پخته شده معادل 12.3 میلی گرم روی می باشد.

 

9-سیر از منابع غنی از روی

 

سیر برای سلامتی فواید زیادی داشته و میکروب های بدن را می کشد. سیر دارای آلیسین– ترکیبی که تاثیرات بیولوژیکی قوی دارد- است و به سلامت قلب کمک زیادی میکند. همچنین کالری آن کم بوده و در بهبود سطح فشار خون و کلسترول تاثیر گذار است.

 

10-برای دریافت زینک، آجیل بخورید

 

انواع آجیلات بخصوص گردو، بادام، فندق و تخم کدو از آن دست آجیلاتی هستن که از مقدار بالایی زینک برخوردارند.

 عوارض مصرف بی حد زینک و مسمومیت

درست همانطور که کمبود عنصر روی باعث بروز عوارض و مشکلاتی در بدن و سلامتی فرد  می شود، مصرف بیش از حد آن نیز می تواند منجر به بروز عوارض جانبی منفی گردد.
شایعترین علت مسمومیت با روی در اثر مصرف بیش از حد مکمل روی است که می تواند علائم حاد و مزمنی را ایجاد کند.

علائم مسمومیت با زینک عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
    • از دست دادن اشتها
    • اسهال وگرفتگی شکمی
    • سردرد
    • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
    • کاهش سطح کلسترول خوب “” HDL
    مصرف بیش از حد روی باعث کمبود مواد مغذی دیگر نیز می شود.
    به عنوان مثال، مصرف زیاد روی می تواند باعث جذب مس و آهن شود.
    کاهش سطوح مس در افرادی که تنها دوز متوسطی ​​از روی را برای 10 هفته مصرف کردند نیز ( 60 میلی گرم در روز ) گزارش شده است.

دوز مناسب مصرف زینک

به منظور اجتناب از مصرف بیش از حد، از مکمل های حاوی دوز بالا خودداری کنید مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.
مقدارمصرف توصیه شده برای مردان بالغ (RDI) 11 میلی گرم و برای زنان بالغ 8 میلی گرم در روز است.
زنان باردار و شیرده باید به ترتیب 11 و 12 میلی گرم در روز مصرف کنند.
“به استثنای شرایط پزشکی خاصی که مانع از جذب می شود شما باید به راحتی و تنها از طریق رژیم غذایی به میزان استاندارد مصرف توصیه شده در روز برسید.”
سطح بالای قابل تحمل روی برای افراد  40میلی گرم در روز است. با این حال، این میزان در مورد افرادی که دارای کمبود روی هستند، ممکن است بیشتر باشد و نیاز به مصرف مکمل هایی با دوز بالا داشته باشند.
اگر از مکمل های روی استفاده می کنید، فرم های قابل جذب آن مانند سیترات روی یا گلوکونات روی را انتخاب کنید.
مسمومیت با روی ممکن است باعث اسهال، سردرد، گرفتگی شکم و کاهش ایمنی بدن شود. اکثر مردم می توانند مقدار استاندارد روزانه مصرف روی خود را فقط از طریق رژیم غذایی دریافت کنند.

ماده معدنی روی (Zinc) برای سنتزDNA ، عملکرد ایمنی، متابولیسم و ​​رشد مورد نیاز است.
و ممکن است التهاب و خطر بیماری های مربوط به افزایش سن را کاهش دهد.
حدود  RDI 11 میلی گرم در مردان و 8 میلی گرم در خانم ها از طریق رژیم غذایی برآورده می شود، اما افراد مسن و افرادی که بیماری هایی در خصوص جذب روی دارند ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشند.
از آنجا که مکمل های حاوی روی با دوز بالا می توانند منجر به  بروز عوارض جانبی خطرناک شوند،  مهم است که مصرف مکمل ها حتما با توصیه پزشک باشد.

آزمایشات مربوط به اندازه گیری زینک

نمونه لازم برای انجام این آزمایش خون (سرم) می باشد و برای انجام این تست بهتر است فرد ناشتا باشد. استفاده از بعضی از داروها مانند پنی سیلامین و کلروتالیدون موجب افزایش میزان Zn و داروهایی مانند کورتیکواستروئید ها، استروژن ها، ضد بارداری های خوراکی (OCP)، فنی توئین، تیازیدها واینترفرون ها موجب کاهش آن می شوند.

میزان نرمال برای آقايان  127-73 ميكروگرم در دسي ليترو و میزان نرمال برای خانم ها 114 -70 ميكروگرم در دسي ليتر می باشد.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک سپند آماده انجام کلیه آزمایشات مربوطه در این زمینه می باشد.

جهت مشاوره رایگان و انجام آزمایش در منزل با ما تماس بگیرید 22802020

 

 

 

 

دیدگاه خود را درج کنید