1. خانه
  2. صرع در بارداری

صرع در بارداری

خطرات تشنج در دوران بارداری چیست؟

فرکانس تشنج خوشبختانه در اکثر زنان در دوران بارداری کاهش می یابد یا ثابت می ماند.

با این حال، در 15 تا 30 درصد از زنان، ممکن است دفعات تشنج افزایش یابد، اغلب در سه ماهه اول یا سوم.

افزایش دفعات تشنج با توجه به نوع تشنج زن، مدت زمان ابتلای او به صرع یا حتی وجود تشنج در بارداری قبلی قابل پیش بینی نیست. حتی داشتن صرع کاتامنیال، تشنج هایی که با چرخه قاعدگی رخ می دهد، پیش بینی نمی کند که آیا زن در دوران بارداری تشنج بیشتری خواهد داشت یا خیر.

تعدادی از عوامل به عنوان محرک های احتمالی این تشنج ها از جمله تغییرات هورمونی، احتباس آب و سدیم، استرس و کاهش سطح خونی داروهای ضد صرع پیشنهاد شده است.

خواب کافی و عدم مصرف داروهای تجویز شده ممکن است مهم ترین عواملی باشد که زنان مبتلا به صرع می توانند در این مدت با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت کنند.

اما خبرهای خوبی هم هست! زنانی که 9 ماه قبل از بارداری بدون تشنج بوده اند، شانس بسیار زیادی برای بدون تشنج در دوران بارداری دارند!

 

چه خطرات دیگری ممکن است با تشنج مرتبط باشد؟

تشنج در دوران بارداری می تواند باعث آسیب یا مشکلاتی برای مادر و کودک شود. میزان خطرات با نوع تشنج مرتبط است.

تشنج های کانونی (که قبلاً جزئی نامیده می شد) احتمالاً به اندازه تشنج های عمومی خطر ندارد.

با این حال تشنج کانونی می تواند به طور ثانویه تعمیم یابد. این تشنج های عمومی (مخصوصاً تشنج های تونیک-کلونیک) خطر بیشتری برای مادر و جنین دارد.

این خطرات شامل ضربه ناشی از افتادن یا سوختگی، افزایش خطر زایمان زودرس، سقط جنین و کاهش ضربان قلب جنین است.

کنترل و کنترل خوب تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است. اکثر متخصصان صرع احساس می کنند که خطرات ناشی از تشنج در مادر در دوران بارداری بیشتر از خطرات ناشی از داروهای تشنج است.

 

خطرات داروهای تشنج در دوران بارداری چیست؟

خطر داروهای ضد صرع  AEDs  که در دوران بارداری مصرف می شود، در درجه اول ناهنجاری های مادرزادی یا نقایص مادرزادی است. در جمعیت عمومی بین 2 تا 3 درصد ناهنجاری های مادرزادی وجود دارد که همیشه قابل پیش بینی یا پیشگیری نیست. در زنان مبتلا به صرع، این خطر دو برابر می شود و به حدود 4٪ تا 6٪ می رسد، اما به طور کلی پایین باقی می ماند.

هنگامی که بیش از یک نوع دارو و با دوز بالاتر دارو استفاده می شود، خطرات برای نوزاد در حال رشد ممکن است بیشتر باشد.

به وضوح یک نقش ژنتیکی وجود دارد، با بارداری قبلی یا سابقه خانوادگی ناهنجاری مادرزادی که خطر را در دوران بارداری فعلی افزایش می دهد. در این شرایط به مشاوره ژنتیک نیاز است.

شایع ترین ناهنجاری ها شامل شکاف لب و شکاف کام است که اغلب با جراحی قابل اصلاح است. نقایص قلبی و ادراری تناسلی نیز رخ می دهد. تحقیقات در مورد خطرات تاخیر در رشد ادامه دارد.

 

کدام AED ها بیشترین خطر را دارند؟

اطلاعات محدودی در مورد داروهای ضد صرع جدید ما و فقط اندکی بیشتر در مورد داروهای ضد صرع کلاسیک موجود است. با توجه به اطلاعات موجود، توصیه می شود از موثرترین دارو با کمترین عوارض جانبی استفاده شود.

ثبت بارداری برای کمک به کسب اطلاعات ایجاد شده است. همه زنان باردار مبتلا به صرع تشویق می شوند تا قبل از انجام غربالگری اولیه بارداری در ثبت نام بارداری داروهای ضد صرع آمریکای شمالی ثبت نام کنند تا به پایگاه دانش ما کمک کند. زنان خارج از آمریکای شمالی تشویق می شوند تا از طریق متخصص مغز و اعصاب خود در ثبت نام بارداری خود ثبت نام کنند.

در حالی که بیشتر داروهای ضد صرع ما می توانند با خیال راحت مورد استفاده قرار گیرند، برخی از آنها خطرات خاصی را به همراه دارند.

 

والپروات یا والپروئیک اسید

هنگامی که VPA در روزهای اولیه بارداری استفاده می شود، 1٪ تا 2٪ خطر نقص لوله عصبی (عدم بسته شدن نخاع) و 10٪ خطر کلی هر گونه ناهنجاری مادرزادی عمده در نوزادان وجود دارد.

مطالعه NEAD نشان داد که کودکان زنانی که در دوران بارداری اسید والپروئیک مصرف می‌کردند، کودکانی با ضریب هوشی پایین‌تر و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم داشتند.

همه این خطرات در صورت استفاده از دوزهای بالاتر والپروات بدتر می شوند.

در مورد یک مطالعه در مورد توپیرامات Topamax و خطر نقص مادرزادی بخوانید.

 

چه چیزی می تواند به کاهش خطرات یا مشکلات برای کودک کمک کند؟

هنگامی که زنان قبل از بسته شدن لوله عصبی در اوایل سه ماهه اول، فولات مصرف می کنند، خطر نقایص مادرزادی عمده در جمعیت عمومی کاهش می یابد.

اگرچه ممکن است در زنان مبتلا به صرع آنقدر محافظت کننده نباشد، اما فولات باید روزانه قبل از باردار شدن مصرف شود زیرا بیشتر زنان تا زمان بسته شدن لوله عصبی (24 تا 28 روز پس از بارداری) از بارداری خود اطلاعی ندارند.

مولتی ویتامین روزانه حاوی 0.4 میلی گرم فولات، و همچنین مکمل فولات 1 تا 4 میلی گرمی اضافی، برای تمام زنانی که AED در سنین باروری مصرف می کنند، توصیه می شود.

سلنیوم و روی موجود در یک مولتی ویتامین با مواد معدنی نیز ممکن است مفید باشند.

ویتامین K ممکن است به زنانی که AED های القا کننده آنزیم مصرف می کنند داده شود

ماه آخر بارداری برای جلوگیری از عوارض نادر خونریزی در نوزاد. همچنین به کودکان متولد شده از زنانی که این داروها را مصرف می کنند باید ویتامین K (معمولاً 1 میلی گرم IM) در زمان تولد داده شود.

چه استراتژی های دیگری ممکن است این خطرات را کاهش دهد؟

مهمتر از همه، زنان باید قبل و در طول بارداری اطلاعات دقیقی کسب کنند.

اگر به داروهای ضد صرع نیاز نیست، چندین دارو مصرف می‌شوند یا داروها با دوزهای بالا تجویز می‌شوند، باید قبل از بارداری برنامه‌ریزی شده، تغییرات را با متخصص مغز و اعصاب در نظر گرفت. کمترین دوز ممکن از داروی تشنج که تشنج را کنترل می کند توصیه می شود. مصرف یک دارو خطر نقص مادرزادی را کاهش می دهد و منجر به تداخلات دارویی کمتر، عوارض جانبی کمتر و بهبود انطباق می شود.

نظارت بر سطح دارو نیز بسیار مهم است. سطح داروی ضد صرع باید در طول بارداری و بعد از زایمان بررسی شود. سطح AED ها در دوران بارداری کاهش می یابد و برخی از آنها بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند. ممکن است نیاز به تنظیم دوز باشد. از آنجایی که سطوح پس از زایمان افزایش می یابد، نظارت در دوره پس از زایمان نیز برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مورد نیاز است.

نظارت بر نوزاد با آزمایش سرم آلفا فتوپروتئین مادر و سونوگرافی با وضوح بالا یا سطح II باید توسط متخصص زنان و زایمان انجام شود.

صرع به تنهایی نشانه ای برای سزارین نیست و بیشتر زنان زایمان طبیعی دارند.

در حالی که AED ها در شیر مادر وجود دارند، تغذیه با شیر مادر توصیه می شود. شیردهی به طور کلی می تواند با خیال راحت انجام شود، زیرا کودک در طول بارداری در معرض این داروها بوده و مقادیر مطلق دارو کم است. استراتژی هایی مانند مصرف داروهای تشنج بلافاصله پس از شیردهی باید در نظر گرفته شود تا میزان دارو در شیردهی کاهش یابد. تغذیه با شیر مادر به طور کلی بی خطر است و به دلیل فواید مهم آن برای نوزاد توصیه می شود.

مراقبت از نوزاد نیز می تواند نگران کننده باشد. تعویض پوشک روی زمین و حمام کردن نوزاد با بزرگسالان دیگر یا با حمام اسفنجی برخی از راهکارهای مفید هستند.

این نکات را یه خاطر بسپارید :

  • مراجعه به پزشک قبل از بارداری، قرار ملاقات های منظم و بررسی سطح خونی داروهای ضد صرع در دوران بارداری توصیه می شود.
  • مصرف داروهای مناسب طبق تجویز و همچنین استراحت و خواب کافی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • توجه به تغذیه با افزایش وزن مناسب و مصرف مولتی ویتامین و فولات اضافی قبل، حین و بعد از بارداری ضروری است.
  • اجتناب از سیگار، الکل و کافئین برای همه زنان در دوران بارداری مهم است.
  • واضح است که هر چیزی که می تواند بر باروری فرد (توانایی فرزندآوری) یا پیامدهای سلامتی مادر و نوزاد در دوران بارداری تأثیر بگذارد، پیامدهای مهم صرع است. هم مردان و هم زنان باید از این نگرانی ها آگاه باشند و اگر این خطرات مربوط به شماست به متخصص صرع مراجعه کنند.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، اکثریت قریب به اتفاق زنان مبتلا به صرع، یک نوزاد سالم طبیعی خواهند داشت.

دیدگاه خود را درج کنید