1. خانه
  2. تست سل فری

تست سل فری

تست سل فری در دوران بارداری، تستی مطمئن  و ساده برای تعیین سلامت و جنسیت جنین

شاید تعجب انگیز به نظر برسد که با یک خونگیری ساده از مادر باردار، بتوان سلامت جنین از نظر تعداد کروموزوم ها ( که شامل بسیاری از بیماری های از جمله سندرم داون (منگولیسم)، پاتائو، ادوارد، سندرم ترنر، کلاین فلتر و ….) می شود و همچنین تعیین جنسیت جنین را انجام داد. ولی خوشبختانه با پیشرفت علم ژنتیک، این امر توسط تستی به نام سل فری یا NIPT امکان پذیر شده است. آزمایش سل فری، یکی از آزمایشاتی است که اخیرا مورد استقبال و تایید متخصصین زنان و ژنتیک قرار گرفته است. از این رو در این مقاله به شرح آن می پردازیم تا بیشتر با این آزمایش آشنا شویم.

امروزه، اکثریت قریب به اتفاق بانوان باردار، سونوگرافی NT، و غربالگری های خون سه ماهه اول و سه ماهه دوم را جهت بررسی سلامت جنین از نظر ژنتیک و تعداد کروموزوم ها را انجام می دهند. اما، انجام این تست ها سبب تشخیص صد در صدی ناهنجاری ها در جنین نمی شود. لذا انجام تست سل فری، با دقت و حساسیت بیشتری ناهنجاری های تعدادی کروموزوم ها را در جنین بررسی می کند.

مبنای انجام این تست، بر اساس وجود ماده ژنتیکی جنین (DNA) که در خون مادر به صورت آزاد وجود دارد، می باشد. از هفته 10 بارداری، انجام این تست امکان پذیر بوده و مدت زمان جوابدهی تست، دو هفته می باشد.

آزمایش سل فری به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

 

  • مادرانی که آزمایش غربالگری مثبت دارند.
  • مادرانی که نتیجه آزمایش غربالگری آنها در محدوده خطر متوسط قرار گرفته است.
  • مادرانی که خطرات انجام آمنیوسنتز را با وجود ضرورت آن نمی پذیرند.( آمینوسنتز دارای ریسک سقط نیم تا یک درصد می باشد.)
  • مادرانی که در سن بالا باردار شده اند .( بالای 30 سال)
  • مادرانی که یک فرزند مبتلا به سندرم داون دارند.

 

اگر تست سل فری، مثبت شد، آیا جنین صد در صد ناهنجار و مبتلا  است؟

 

در صورت مثبت شدن جواب سل فری، حتما باید تست آمنیوسنتز انجام گیرد. مثبت بودن جواب سل فری، به معنای ریسک زیاد جنین از نظر مبتلا بودن به ناهنجاری های تعدادی کروموزومی می باشد ولی این ریسک صد در صد نیست و آمینوسنتز پاسخ نهایی مبنی بر مبتلا بودن یا نبودن جنین را در اختیار مادر و متخصصین مربوطه قرار می دهد.

 

 

 

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک سپند با داشتن تمام امکانات لازم برای انجام کلیه آزمایشات و تست ها با متخصصین مجرب در خدمت هموطنان عزیز

جهت هر گونه سوال و مشاوره با شماره تلفن 22802020 تماس بگیرید.

نویسنده : دکتر دستمالچی، متخصص ژنتیک پزشکی

مسئول فنی آزمایشگاه سپند تهران

جهت دریافت مشاوره حضوری یا تلفنی : 09194822919، 22802020 داخلی 203

 

دیدگاه خود را درج کنید