1. خانه
  2. ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) و واکسن گارداسیل (Gardasil)

ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) و واکسن گارداسیل (Gardasil)

ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) و واکسن گارداسیل (Gardasil)

 

HPV گروهی از ویروس ها هستند که باعث آلودگی پوست و مخاط نواحی تناسلی بویژه در خانمها می شوند اکثر زنان در طول زندگی خود حداقل به یکی از این ویروسها آلوده می شوند (حدود ۸ زن از هر ۱۰ نفر در طول زندگی خود دست کم به یک نوع از HPV مبتلا می شوند.)

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، بیش از۱۰۰ نوعHPV متفاوت وجود دارد که اکثر آنها بی خطرند اما بیش از ۴۰ نوع آنها می توانند نواحی تناسلی مردان و زنان را آلوده کنند و در اکثر موارد عفونت ویروسی به خودی خود رفع می شود اما در برخی زنان انواع خاصی ازHPV در طی زمان می توانند باعث تغییرات سلولی و نهایتاً سرطان دهانه رحم گردند، سرطان گردن رحم دومین علت مرگ در اثر سرطان در بین زنان در دنیا می باشد البته می تواند باعث سرطان های کمتر شایع ناحیه وولو، واژن، آلت تناسلی مرد، و مقعد نیز گردد.

علاوه براین ویروس فوق می تواند باعث زگیلهای ناحیه تناسلی و حلق گردد. انتقال این ویروس عمدتاً از طریق تماس جنسی می باشد.در حال حاضر حدود ۲۰میلیون آمریکایی به این ویروس آلوده هستند و سالانه ۶میلیون نفر آلوده می شوند.عفونت HPV درمان قطعی ندارد اما برخی از مشکلات ناشی از آن را می توان معالجه نمود لذا پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس بسیار مهم است. نقش کاندوم در جلوگیری از عفونت محدود است زیرا از همه تماس های پوستی هنگام تماس جلوگیری نمی کند لذا رعایت مسائل اخلاقی و عدم تماس با شرکای جنسی متعدد نقش مهمی در پیشگیری دارد.

در سال ۲۰۰۶واکسن چهار ظرفیتی برای این بیماری ساخته و توسط FDA مورد تائید قرار گرفت که نام تجاری آن Gardasil است و بر علیه انواع  ۶ ، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ (مهم ترین سوشهای عامل زگیل تنایلی وسرطان دهانه رحم) این ویروس ساخته شده است. این واکسن با استفاده از تکنولوژی نوترکیبی DNA تولید شده و در ویال و سرنگ های تک دزی عرضه می شود.ایمنی زایی واکسن در تمام مطالعات انجام شده تا امروز بیش از ۵/۹۹% بوده است. واکسن چهار ظرفیتیHPV برای استفاده در زنان ۹ تا ۲۶ سال از FDA مجوز گرفته است. سن توصیه شده برای واکسیناسیون روتین در امریکا ۱۱ یا ۱۲ سالگی است. این واکسن می تواند در سن ۹ سالگی در صورت صلاحدید پزشک داده شود. به طور ایده آل واکسن باید قبل از مواجهه ی بالقوه با HPV تزریق شود تا تماس جنسی، با این حال زنانی که احتمالاً قبلا با HPV مواجهه داشته اند می توانند واکسینه شوند.

زنان فعال جنسی که با هیچ نوعی از ویروس های واکسن آلوده نشده اند بهره ی کامل از واکسیناسیون را خواهند برد. اگر زنان قبلاً با یک یا چند نوع از چهار نوع ویروس واکسن آلوده شده باشند فایده ی کمتری  از واکسیناسیون خواهند برد. با این حال برای یک پزشک امکان پذیر نیست تا اندازه ی را که زنان فعال جنسی از واکسیناسیون منتفع می شوند تعیین نماید، و خطر عفونت HPV ممکن است در اشخاصی که از نظر جنسی فعال هستند به مدت طولانی ادامه یابد.آزمایش پاپ یا غربالگری DNA HPV یا آنتی بادیHPV قبل از واکسیناسیون در هیچ سنی توصیه نمی شود.

واکسن HPV در یک دوره ی سه دزی و با تزریق عضلانی تجویز می شود. دز دوم و سوم باید ۲ ماه و ۶ ماه بعد از اولین دز تجویز شوند. دز سوم باید حداقل ۲۴ هفته پس از اولین دز تزریق گردد. اگر برنامه ی واکسن HPV دچار وقفه شود حداکثر فاصله ی زمانی بین دزها وجود ندارد و از سرگیری نوبتهای واکسیناسیون احتیاج نیست. اگر دوره ی واکسیناسیون بعد از اولین دز قطع گردد دز دوم باید در اولین فرصت ممکن داده شود و دز دوم وسوم باید حداقل ۱۲ هفته از هم فاصله داشته باشند. اگر فقط دز سوم به تعویق افتاده باید دراسرع وقت تزریق گردد.

دوره ی محافظت واکسن HPV شناخته شده نیست و مطالعات برای بررسی این موضوع در حال انجام است. دز بوستر تا کنون توصیه نشده است.واکسن HPV به طور معمول برای استفاده در مردان یا زنان کمتر از ۹ سال یا بیشتر از ۲۶ سال تایید نشده و استفاده از واکسن در این افراد توصیه نمی شود. مطالعات در این مورد در حال انجام است. زنانی که آزمایش پاپ آنها غیر طبیعی یا مبهم است می توانند با هر یک از بیش از ۴۰ نوع HPV ژنتیال باخطر پایین یا بالا آلوده شده باشند. غیر محتمل است که چنین زنانی با همه چهار نوع HPV  مربوط به واکسن آلوده باشند و حتی ممکن است با هیچکدام از آنها آلوده نباشند. زنان کمتر از ۲۷ سال با تست قبلی پاپ غیر طبیعی می توانند واکسینه شوند. باید به زنان گفته شودکه اطلاعات موجود نشان نمی دهد که واکسن بر روی عفونت HPV موجود یا ضایعات دهانه ی رحم تاثیر درمانی  دارد.

زنانی که آزمایش DNA پاپیلوما ویروس انسانی مثبت همراه با انجام تست پاپ اسمیر داشته باشند می توانند با هر یک از ۱۳ نوعHPV های ریسک آلوده باشند. این آزمایش نوع اختصاصی HPV را مشخص نمی کند، آزمایش برای تعیین انواع خاص HPV به طور روتین در اقدامات بالینی انجام نمی شود. زنان کمتر از ۲۷ سال با یک تست DNA –HPV  مثبت می توانند واکسینه شوند. آزمایش DNA –HPV  پیش نیاز انجام واکسیناسیون نمی باشد. مجدداً تاکید می گردد که  باید به زنان گفته شود واکسن بر روی عفونت فعلی HPV و ضایعات دهانه ی رحم آنها اثر درمانی ندارد.

سابقه ی زگیل تناسلی یا زگیل تناسلی بالینی آشکار نشان می دهد که عفونت HPV اغلب نوع ۶ یا ۱۱ است. چون این زنان ممکن است با انواع دیگر HPV از نوع واکسن آلوده شوند بنابراین اگر آنها در گروه سنی توصیه شده باشند می توانند واکسن HPV را دریافت کنند. باید به زنان با سابقه زگیل تناسی گفته شود که اطلاعات موجود بیانگر این نیست که واکسن بر روی آلودگی فعلی HPV یا زگیل تناسلی تاثیر درمانی دارد.

چون واکسن چهارظرفیتی HPV یک واکسن ساب یونیت است می تواند برای زنانی که ضعف ایمنی به دلیل بیماری یا دارو دارند تجویز شود. با این حال پاسخ ایمنی و اثر بخشی واکسن ممکن است کمتر از کسانی باشد که ایمنی کامل دارند. زنان شیرده می توانند واکسن را دریافت کنند.

  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید