1. خانه
  2. تهدید بزرگ برای سلامت مردان

تهدید بزرگ برای سلامت مردان

تهدید بزرگ برای سلامت مردان
از لحظه تولد تا پیری، به نظر می رسد که زنان سالم تر از مردان هستند. بالغ بر 15 نوع عامل مرگ در زنان و مردان مشترک است، به استثنای آلزایمر که اغلب مردان آن قدر عمر نمی کنند تا این بیماری در آنها توسعه یابد. اگر چه شکاف در این حیطه بین دو جنس چندان عمیق نیست، اما با این حال مردان به طور نسبی 5 سال زودتر از همسرانشان فوت می کنند.
در حالی که عوامل زیستی در این بین تا حدودی نقش دارد، اما حفظ سلامت مردان نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی کنند. آنها فکر می کنند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویا است، بنابراین سالم نیز هستند. مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند واغلب ارجاعات آنها به پزشک نیز به علت بیماری های جدی است. در حالیکه لازم است ، حتی با وجود احساس سلامت ، برنامه ای منظم برای معاینات پزشکی تنظیم کنند. بعضی از مهم ترین تهدیدهای سلامتی مردان و روشهای پیشگیری از آن در ادامه مطلب بیان خواهد شد.
بیماری های قلبی: مهم ترین تهدید برای سلامت بشر و سلامت مردان
بیماری های قلبی و سکته مغزی اولین و دومین عامل برتر مرگ در هر دو جنس مرد و زن می باشد. این بیماری عظیم ترین مشکل سلامت عمومی و سلامت مردان در جوامع بشری است از هر 5 نفر زن و مرد، 1 نفر به علت بیماری های قلبی فوت می کنند. به دلایل نامشخص توسعه این بیماری در مردان سریع تر از زنان اتفاق می افتد. اغلب مردان زیر 65 سال به دلیل این بیماری فوت می کنند. حتی در بین نوجوانان، شریانهای خونی دختران سالم تر از پسران است. متخصصان عقیده دارند که سطح بالای کلسترول خوب (HDL) در خون زنان می تواند تا حدودی عامل این برتری باشد
بنابراین مردان لازم است تلاش بیشتری برای کاهش خطر بیماری های قلبی و مغزی بکنند.
تلاش هایی نظیر:
الف) با شروع سن 25 سال لاز م است که هر 5 سال یکبار کلسترول خون چک شود.
ب) اگر کلسترول و فشار خون بالاست لازم است که تحت کنترل قرار بگیرد.
ج) اگر دخانیات استعمال می شود، ترک آن واجب است.
د)فعالیت های بدنی تا حدود 30 دقیقه در روز افزایش یابد.
ه) مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف چربی های ترانس و اشباع شده لازم است.

سرطان ریه و سلامت مردان
سرطان ریه ، بیماری وحشتناک، متهاجم و با قدرت متاستاز بالاست. این بیماری سریعا توسعه می یابد و زمانی که علائم بروز کرد، دیگر بیماری به اندازه کافی توسعه یافته و درمان مشکل است. کمتر از نصف مردان مبتلا به این سرطان 1 سال بعد از تشخیص زنده می مانند. با این وصف می توان گفت که ترک سیگار به عنوان مهم ترین عامل پیشگیری از این بیماری لازم ، واجب و حتمی است. سیگار علت 90% سرطان ریه است. معاینات موثر برای تشخیص سریع این بیماری وجود ندارد، ولی مطالعات وسیعی برای معاینات و شناسایی به موقع بیماری در حال انجام است.

سرطان پروستات و سلامت مردان
این بیماری ، مهمترین عامل شکایت مردان است. بزرگ شدن غدد پشت آلت تناسلی مردان که مسئول تراواش مایعات موثر در انزال است, از جمله بارزترین علائم این بیماری است. درصد ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می شود. اگرچه از هر شش نفر مرد 1 نفر مبتلا به سرطان پروستات می شود ، اما از هر 35 نفر مبتلا به این عارضه تنها 1 نفر می میرد. یعنی توسعه و پیشرفت این بیماری بسیار کند است و تهاجم و خطر آن چندان شدید نیست. معاینه برای تشخیص سرطان پروستات نیازمند تست دیجیتالی رکتال(راست روده)  و تست خون برای شناسایی آنتی ژن مخصوص پروستات است.بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا ، انجام معاینات مرتب توسط پزشک می باشد. گفته می شود که تخم کدو نیز در پیشگیری از ابتلا نقش موثری دارد.

افسردگی و خودکشی و سلامت مردان
افسردگی تنها خلق بد، به همراه غم و اندوه نیست. بلکه نوعی اختلال احساسی است که کل بدن و سلامت جسم را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع ، افسردگی ارتباط موثر بین جسم و روح را ثابت می کند. هورمون های استرس و مواد شیمیایی مغز در نتیجه انی اختلال نا متعادل می شود. خواب، اشتها و سطح انرژی به هم می ریزد.حتی محققان معتقدند که افراد افسرده بیشتر در معرض بیماری های قلبی هستند. قبلا تصور می شد  که افسردگی بیشتر دامنگیر زنان است. اما اکنون مشخص شده که تمایل مردان برای مخفی کردن احساس افسردگی بیشتر است و یا حتی علائم آن را به گونه ای دیگر نشان می دهند. به جای نشان دادن علائمی نظیر گریه و غم، بیشتر مردان عصبانیت و پرخاشگری از خود نشان می دهند. اعتراف به بیماری برای آنها جالب نیست ، بنابر این به گونه ای دیگر ابتلا به این عارضه را بیان می کنند، مثلا افراط در نوشیدن الکل.مسلما نتیجه چنین اعمالی فاجعه بار است. بیشتر زنان در مواجه با افسردگی سعی در خودکشی دارند ولی مردان در انجام آن موفق تر عمل می کنند. خودکشی هشتمین عامل مرگ در مردان است و برای مردان جوان درصد خطا قوی تراست. بیشتر زنان و مردان به درمان افسردگی با دارو و روان درمانی پاسخ می دهند. بنابر این اگر فکر می کنید که دچار افسردگی هستید به پزشک مراجعه کنید یا از کسی کمک طلبید.

دیابت، بیماری خاموش و سلامت مردان
دیابت به آرامی و بدون هیچ علامتی شروع می شود. در طول سالها سطح قند خون به تدریج بالاتر می رود و نهایتا به ادرار راه می یابد.تکرر ادرار و احساس تشنگی مداوم مهم ترین عامل مراجعه بیماران به دکتر است.گلوکز بالا در خون درست مثل سم عمل می کند و رگ های خونی و اعصاب سراسر بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.حملات قلبی، سکته مغزی، کوری، نقصان کلیه و قطع عضو از جمله پیامدهای این بیماری است. چاقی و اضافه وزن درصد ابتلا به دیابت را افزایش میدهد.ورزش و رژیم غذایی سالم دو کلید موفق در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.کاهش وزن متعادل برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند و 30 دقیقه تمرین بدنی در هر روز شانس ابتلا به دیابت را تا 30% کاهش می دهد.

سلامت مردان

دیدگاه خود را درج کنید