1. خانه
  2. آنالیز ادرار و کاربرد های آن

آنالیز ادرار و کاربرد های آن

آنالیز ادرار چیست و چه کاربردی دارد؟

آنالیز ادرار یک نمونه از تست‌های آزمایشگاهی است. پزشک به کمک این آزمایش قادر خواهد بود تا یک سری بیماری‌ها را تشخیص بدهد. زیرا علائم این بیماری‌ها در ادرار افراد ظاهر می‌شوند.

بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات، روی نحوه دفع ضایعات و سموم از بدن تاثیرگذار هستند. اندام‌های درگیر در این فرآیند عبارتند از ریه‌ها، کلیه‌ها، مجرای ادراری، پوست و مثانه.

وجود مشکل در هر یک از این اندام‌ها، روی ظاهر، غلظت، و محتوای ادرار تاثیرگذار خواهد بود. آنالیز ادرار، هیچ برابری و شباهتی با غربالگری مواد مخدر، یا آزمایش بارداری ندارد. البته هر سه مورد به کمک نمونه ادرار انجام می‌شوند.

چه بیماری هایی با استفاده از آزمایش ادرار قابل بررسی است؟

 

 

وجود سنگ های ادراری

  1. عفونت ادراری بصورت اولیه نه به صورت قطعی
  2. افتراق آپاندیسیت از سنگ و عفونت ادراری
  3. هایپر گلاسیمی
  4. بررسی بیماری های کلیوی و آسیب های نفروتیک
  5. اعتیاد
  6. بارداری
  7. سرطان مثانه و دیگر موارد مشابه

 

اجزای مختلف تست ادرار

رنگ (color)

شفافیت (Clarity)

بو (odor)

وزن مخصوص ادرار (Specific Gravity)

▪ PH

پروتئین

گلوکز (Glucose)

کتون (Ketone)

کریستال (Crystals)

▪ گلبول‌ سفید و قرمز (WBC, RBC)

 

کاربرد های بالینی:

 

آزمون تجزیه ادرار بخشی از ارزیابی غربالگری و تشخیصی روتین می باشد.این آزمایش می تواند اطلاعات مقدماتی فراوانی درباره کلیه و سایر فرایند های متابولیکی فراهم سازد.آزمون تجزیه ادرار برای تمام بیمارانی که در بیمارستان پذیرش می شوند، زنان باردار و بیماران قبل از عمل جراحی به طور روتین انجام می پذیرد.این آزمایش جهت تشخیص در بیماران مبتلا به دل درد یا درد پشت، دیزوری ( سوزش ادرار )، هماتوری ، یا تکرر ادرار انجام میشود. به علاوه این آزمون بخشی  از ارزیابی های معمول برای مبتلایان به بیماری مزمن کلیه و برخی از بیماران متابولیک است .

آنالیز ادرار به چه دلیلی انجام می‌شود؟

آنالیز ادرار، غالباً در موارد زیر به کار می‌رود :

  • قبل از جراحی
  • به عنوان غربالگری پیشگیرانه، در حین بررسی وضعیت بارداری
  • به عنوان بخشی از آزمایش‌های متداول بدنی یا پزشکی

همچنین در صورتی که پزشک گمان ببرد که فرد دچار یک سری بیماری‌های خاص است، آنگاه درخواست انجام این آزمایش را صادر می‌کند :

  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • عفونت مجرای ادراری

اگر مبتلا بودن شما به هر یک از این بیماری‌ها از قبل، به صورت قطعی تشخیص داده شده است، آنگاه پزشک سعی خواهد کرد با استفاده از آنالیز ادرار، میزان پیشرفت روند درمان یا وضعیت بیماری را بسنجد.

علاوه بر این، در صورتی که فرد یک سری علائم خاص را تجربه کند، ممکن است پزشک درخواست آزمایش آنالیز ادرار را صادر کند. این علائم عبارتند از:

  • درد در ناحیه شکم
  • کمر درد
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار همراه با درد

آزمایش آنالیز ادرار U/A شامل چند بخش مختلف است: بصری، شیمیایی و میکروسکوپی. با کمک این روش‌ها وجود سلول‌ها، قطعات سلولی و موادی مانند بلورها، رسوب‌های آمورف و پروتئین در یک نمونه ادرار مورد بررسی قرار می‌گیرد. در اغلب موارد پزشک آزمایش کشت ادرار (U/C) را نیز به همراه آنالیز ادرار درخواست می‌دهد. با استفاده از نتایج آنالیز ادرار می‌توان مشکلاتی را که ممکن است نیاز به پیگیری و آزمایش‌های تکمیلی داشته باشند تشخیص داد. اغلب اوقات، قبل از اینکه افراد از وجود مشکلات بالینی خود آگاه شوند، موادی مانند پروتئین یا گلوکز در ادرار آن‌ها ظاهر می‌شود. از این رو برای بسیاری از مراجعه‌کنندگان به پزشک آزمایش آنالیز ادرار به صورت یک آزمایش چکاپ درخواست داده می‌شود. در افرادی مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری کلیوی یا دیابت، ممکن است آزمایش U/A همراه با آزمایش‌های دیگر مانند آلبومین ادرار در فواصل زمانی مشخص برای پیگیری درمان درخواست داده شوند.

 

دیدگاه خود را درج کنید